Na jaren overwegen, praten, ideeën op papier zetten en nog meer overwegen heb je eindelijk de sprong gewaagd. Je bent een eigen bedrijf gestart. Gefeliciteerd! Maar wat nu? Waar ga je aan het werk? En vooral, hoe kom je aan klanten en opdrachtgevers? In dit blog lees je de beste marketingtips voor een kleine ondernemer. Zo kan jij zo snel mogelijk aan de slag! Uiteraard wil je op een zo duurzaam mogelijk manier ondernemen. Hoe je dat het beste doet lees je hier.

1. Begin bij je eigen netwerk

De makkelijkste manier om te starten is je eigen omgeving. Begin met familie en vrienden. Deze mensen kennen jou al en zijn sneller geneigd om je een duwtje in de rug te geven en je verder te helpen. Bovendien vinden zij het (waarschijnlijk) niet heel erg wanneer je in het begin fouten maakt. Je kan beter in een vertrouwde omgeving fouten maken dan bij veeleisende klanten.

2. Ga naar beurzen en congressen

Een eigen persoonlijke netwerk is dus een mooi begin, maar het stopt hier uiteraard niet mee. Door je gezicht, en vooral je bedrijf, te laten zien bij relevante beurzen en congressen leer je mensen kennen die wellicht geïnteresseerd zijn in je product en/of dienst.  

3. Maak gebruik van social media

Anno 2023 mag dit eigenlijk geen nieuws zijn. Social media is misschien wel de makkelijkste manier om je doelgroep te bereiken. Meestal hoef je hier niet eens voor te betalen. Plaats leuke en onderwerpgerichte berichtjes op Facebook, Instagram en LinkedIn om jouw bedrijf en product/dienst onder de aandacht te brengen. Om je bedrijf niet alleen onder de aandacht te brengen, maar vooral in mensen hun gedachte te houden is het aan te raden om een speciale startersactie te houden. Geef bijvoorbeeld een kleinigheidje weg waarbij de enige ‘’eis’’ is dat mensen jouw posts delen. Zo geef je een deel van het werk nog uit handen ook! Social media is overigens ook een goede tip als je op zoek bent naar werknemers.

4. Kies voor een lokale doelgroep

Vrijwel alle kleine bedrijven hebben een lokale klantenkring. De meeste klanten en opdrachtgevers wonen in jouw omgeving, wat ervoor zorgt dat de marketing makkelijker wordt. Het heeft namelijk geen enkele nut om potentiële klanten buiten jouw omgeving te benaderen. Als je geen digitale adressen hebt, is het relatief goedkoop en heel makkelijk te regelen om alsnog onder de aandacht te komen. Door papieren huis-aan-huis reclame door de brievenbus te gooien bereik je de potentiële doelgroep op een zo effectief mogelijke manier. Heb je wel mailadressen, dan is het uiteraard nóg makkelijker.

Uiteraard zijn dit maar een paar van de tips die je helpen om je marketing op orde te krijgen, er zijn ontelbare mogelijkheden. Maar met bovenstaande tips moet je een heel eind komen. Succes!