Een goede ondernemer wil zijn of haar klanten tevreden houden. Samen met je personeel probeer je de beste resultaten te bereiken om je omzet te verhogen. Maar wanneer je als werkgever je alleen bezighoudt met de klanttevredenheid verlies je je personeel, met als resultaat dat je je werk richting je klanten ook niet meer goed doet. Met andere woorden, HR (human resource) is net zo belangrijk om goede resultaten te behalen. Hier lees je de nieuwste HR-trends van 2023.

1. Personeelsontwikkeling

Vanwege de krappe arbeidsmarkt vandaag de dag is het als ondernemer misschien verstandiger om in je personeel te investeren in plaats van op zoek te gaan naar nieuwe mensen. Je personeel verlangt tegenwoordig meer dan alleen een vaste baan en een goed salaris, ze hebben zichzelf op de eerste plaats gezet. Men wil zich blijven ontwikkelen, nieuwe uitdagingen aangaan, zorgen voor een goede fysieke én mentale gezondheid en een goede balans tussen werk en privé. Dit zijn allemaal zaken waar een HR-afdeling zich mee bezig moet houden. 

2. Goed leiderschap

Goed leiderschap is misschien een open deur, maar je personeel verlangt echt van je dat je een goede werkgever of leidinggevende bent. De leidinggevende anno 2023 moet zorgen voor een veilige en prettige werksfeer, geeft personeel vertrouwen en verantwoordelijkheid en zorgt dus voor opleidingen en cursussen. Als laatste zijn goede arbeidsvoorwaarden, zowel primaire en secundaire moeten op orde zijn.

3. Nieuw (jong en onervaren) personeel

Nieuw personeel aannemen is met de krapte op de arbeidsmarkt anno 2023 dus wat lastig. De werknemer is op dit moment aan zet. Dat wil zeggen dat je als ondernemer misschien iets minder kritisch moet zijn als het aankomt op nieuwe mensen werven. De ideale kandidaat bestaat niet en potentiële werknemer stappen zonder moeite over naar een ander bedrijf. Zet anders eens in op jonge, onervaren mensen. Dit is voor jou als ondernemer misschien een gok, maar pas afgestudeerden zijn er genoeg en voor hen is het ook vandaag de dag lastig om een baan te vinden. Durf het risico te nemen, investeer in de interne opleiding en wie weet krijg je er een jonge gemotiveerde werknemer voor terug.

Denk verder ook aan interessante secundaire arbeidsvoorwaarden zoals reiskosten, gezonde lunch en een sportabonnement om jezelf te onderscheiden van andere bedrijven, pak je ook nog een stukje marketing mee!

Vraag je wel af of het echt noodzakelijk is om nieuwe mensen aan te nemen. Meer daarover bij de volgende tip.

4. Goede werktoekomst

De coronapandemie is gelukkig achter de rug, maar de gevolgen van de pandemie op werkgebied zijn nog altijd voelbaar. Thuiswerken was tijdens lockdowns de norm, maar dat wil niet zeggen dat het werk nu wel 100% op kantoor plaatsvindt. Veel werknemers verlangen flexibiliteit, dus deels werken op kantoor en deels vanuit moet geen enkel probleem vormen. Althans, voor sommige beroepen is het onmogelijk maar thuis te werken, maar dat spreekt voor zich.

Kijk als werkgever ook strategisch naar de toekomst van je bedrijf. Heb je iedere vaardigheid écht intern nodig, of is het ook een optie om een externe partij in te huren als iemand aannemen niet lukt? De druk op de arbeidsmarkt zal niet van vandaag of op morgen afnemen.