Online marketing is een branche die maar blijft groeien. Vrijwel ieder moment verandert er wel iets, waar jij als bedrijf dat aan online marketing doet rekening mee moet houden. In dit blog lees je wat de online marketingtrends van 2023 zijn. Ook al is het jaar al even onderweg, het is nooit te laat om te starten, zodat jouw kantoor blijft groeien.

De gebruiker staat centraal

Nu hoor ik je denken, de gebruiker staat toch altijd centraal. Dat klopt, maar anno 2023 is de waarde van klantbeleving alleen maar groter geworden. Zorg ervoor dat de gebruiker zich speciaal voelt, door bijvoorbeeld, met behulp van e-mailmarketing, de klant tijdens verjaardagen of belangrijke feestdagen een berichtje te sturen, desnoods met een kortingsactie. Zo blijf je onder de aandacht. 

De groei van influencer-marketing

Met behulp van influencer-marketing bereik je je doelgroep heel snel en heel makkelijk. Feitelijk is influencer-marketing de mond-tot-mondreclame van de 21e eeuw. Influences hebben een enorm bereik is iedere denkbare branche, bovendien vertrouwt meer dan de helft van de mensen op iemand met invloed. Wanneer hij of zij vertelt dat jouw bedrijf en jouw dienst de beste is, dan gaat de helft van jouw doelgroep daar in mee. 

Van de millennials is ruim 70% te beïnvloeden door influencers.

AI is je nieuwe vriend

Toegegeven, AI is niet  je nieuwe vriend die de allerbeste teksten voor jou zal schrijven. AI, specifieker het programma ChatGPT, zal jou wel een heleboel tijd besparen. ChatGPT kan teksten schrijven die je zonder heel veel aanpassingen op je website plaatst. Let wel, het zijn nooit volledig originele teksten. ChatGPT haalt alle informatie van het internet, volledig nieuwe content krijg je niet. 

Bovendien is het programma gefocust op het Engels. Dat betekent dat de teksten in het Engels worden geschreven. Het programma vertaalt ze wel, maar dit zijn vaak niet de beste vertalingen. Je moet dus wel controleren wat er uit ChatGPT komt.

Filmpjes zijn relevanter dan ooit

Eén seconde beeld zegt meer dan duizend woorden. Filmpjes zijn dus enorm belangrijk om jouw boodschap aan je doelgroep mee te geven. Zeker anno 2023 is dat het geval. De spanningsboog van mensen is in de loop der jaren namelijk enorm gedaald. Men heeft gemiddeld nog maar 8 seconden de ‘’tijd’’ om jouw content te bekijken, daarna is de concentratie verdwenen. Maak je filmpjes dus zo kort mogelijk. 

 

Ook Google zit niet stil

Dit is wellicht niet een trend voor jou wanneer je je marketing uitbesteed. Maar voor de ondernemer die zelf aan marketing doet is het des te belangrijker.

Google heeft namelijk de keuze gemaakt om hun eigen analyseprogramma op de schop te gooien. Google Analytics is de transitie aan het maken naar Google Analytics 4. Het doel is nog steeds hetzelfde, maar vooral de manier waarop dit doel wordt bereikt is anders. 

De rapportages zijn enorm verbeterd, je ziet bijvoorbeeld het organische verkeer wat via de app is binnengekomen, en wie via het web is binnengekomen. Zo krijg je beter inzicht in de activiteiten van je bezoekers. Uiteraard zijn dit niet de enige ontwikkelingen, maar het is een greep uit wat je allemaal mag verwachten.

Het is overigens dringend aan te raden om je data snel over te zetten naar Analytics 4. De oude versie verdwijnt namelijk per 1 juli.